Bra content med skruv

Home / Copy / Bra content med skruv

Att skriva copy för någon anna exempelvis en kund är lika svårt som att köpa kläder till någon annan. Bara tanken är skrämmande men det tar sig när man väl börjat lära känna kunden. Skrivandet blir en relation med kunden och uppdragen växer ofta till sig i stil och närmar sig företagets värderingar och igenkännande för kunden. Tanken med skrivandet är att man med content bär med sig företagets identitet och förstärker den med erbjudanden som blir hållbara.

När vi skriver sätter vi nivå på budskapet i varje artikel och sätter sökordet på vår copy ganska tidigt. När vi vet att företaget ska ha kampanj för vi dessutom extra uppdrag att skriva för att sälja. Det utmanar kreativiteten och man blir bättre och bättre för var artikel. Artiklar för blogg är det egentliga uppdragen vi tar idag då vi utökar skrivandet med vår långa erfarenhet inom seo och marknadsföring. Vi skriver även för hela webbplatser och skapar copy och content från skratch. Det är en svår uppgift att skriva. Det är med största säkerhet därför det är en brist i många företag som har döda webbplatser som behöver hjälp.

Nya ideer och fräsch content

När man skapat bra content känns det ofta i hela kroppen och man infinner sig i ett läge där man är nöjd. Utmaningen är alltid rolig och det blir ibland mörkt och man får skjuta på den skapande processen. Det som skrivs ska läsas och inte bara indexeras i sökmotorerna för att hamna högst. Som en grundläggande ide och process gör vi alltid analyser på affärsområdet och marknaden för att ge besked om det finns en marknad först.

Det finns kunder vi tackat nej till då uppdraget eller affärsområdet landat fel. Ibland har vi inte har kunskap om ett affärsområde. Det är inte ofta men det händer den bäste. Det finns även kunder och företag där det inte finns en marknad för att skriva. Då har vi fått påvisa verkligheten med analyser och statistik på bristen. Handlar det om B2B så kan läget vara annorlunda men det är sällan vi inte kan skriva kreativt eller skapa content.

Skrivandet kan ibland vara tvärtom och rubriken hamnar som en sista detalj på en färdig artikel. När vi skriver content för seo är det egentligen ingen skillnad. Vi förväntar oss att det hamnar online ändå eller iallafall i någon digital form.