Content marketing med strategisk planering

Innehåll kan vem som helst producera men det behövs en strategi för att lyckas med content marketing. Olika tekniker är trendiga och idag kommer video spela stor roll för årets nya publiceringar. Rörligt innehåll är intressant och då tänker vi direkt på engagemanget i Youtube där detta publiceras.

Content marketing för din synlighet

Skapar du innehåll bör du ha sett notiser och nyheter om content marketing senaste åren. Det handlar om innehåll på din webbplats som du skriver och publicerar och sprider i sociala kanaler. Tanken med content marketing är att fånga upp läsaren som söker på ditt erbjudande. Människor idag söker på den information de vill veta mer om, produkter, tjänster eller kanske semesteresor. Möjligheterna är större med rätt utformande av dina tjänster och dina erbjudanden där du styr besökaren att bli din kund.

Egentligen är det en utveckling av SEO (sökmotoroptimering) där innehållet spelar mer roll än att ha sökorden på plats och strukturen klar och tydlig för bara sökmotorn. Utvecklingen har skett i brist på kvalitet och bra innehåll för att bygga ännu bättre trafik och rätt besökare till webbplatsen.

Det är mycket mer analys och strategi med content marketing och tydligare kopplingar till den traditionella marknadsföringen. TV är idag inte vad det varit och det är många företag som slänger pengarna i sjön i jämförelse med om de satsat på content på nätet.

Bara SEO fungerar inte längre

För ungefär 15 år sedan trendade teknik som SEO där många marknadsförare och tekniskt webbkunniga arbetade mycket med kvantitet i form a sökord och länkbygge. Formulan i det var att ha egne siter med olika inriktningar som man kunde sälja in till kunder och ta betalt. Ingen ägde sina länkar och alla ville ha betalt för att göra det internet egentligen är till för från början. Lite snett att bygge affärer kring det och det blev en skitig affärside med tiden. Idag är SEO rent och tillför mycket i form av bra struktur, tydlig innehållsstrategi och tillsammans med content marketing blir det just nu oslagbart för att jobba med företagets egna webbplats, bygga eget content och skapa sin egen plattform för kunderna.

Skapa innehål som svarar på kundernas frågor

Att skapa innehåll är inte det enklaste. Många företag köper andras innehåll eller beställer av någon extern tjänst som skriver. Det blir inte alltid bra och en bra copywriter måste analysera och sätta sig in i företagets verksamhet. Idealiskt vore om alla företag arbetade med sin egen webbplats, skapade eget innehåll och kunde förstå hur man jobbar med sitt eget varumärke.

Med innehåll menar jag bilder, texter, artiklar, värderingar i form av företagets värderingar och långsiktiga mål. Idag är det viktigt att jobba med hållbarhet och visa det för kunderna. Film eller rörlig bild är enormt trendigt och man förutser att 2018 är året då rörlig bild slår igenom helt. Youtube spelar stor roll, som andra största sökmotorn, och för att användandet i yngre åldrar är enormt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *