Innehållsmarknadsföring och content marketing manager

Home / content marketing / Innehållsmarknadsföring och content marketing manager

Du kan inte göra innehåll eller jobba som content marketing manager eller marknadsföring hur som helst. Du behöver verkligen ha koll på flera andra tekniska saker kring digital publicering. Jag vill dela med mig av det jag anser vara nödvändig kunskap för att du ska lyckas med din innehållsmarknadsföring. Att skriva är vi nog överens om att det är et krav. Fackkunskap om vad du skriver om kräver också sin tid och inläsningsintresse. Samtidigt ska du vara på alerten med tekniska detaljer som semantisk kodning och detaljkunskap som tillhör webbutveckling. Som grädde på moset bör du ha god analytisk förmåga för att fånga in målgruppen och beteendet bland läsarna. Och jag tänker kräva att du även har god kunskap av user experience design.

Digital kunskap och skrivarklåda

Den absolut bästa kombinationen av att bli en content marketing manager innebär att detaljerna sitter på rätt plats och att du förstår analys, digital strategi samt att du har ett flöde av innehåll och intressant fakta dina läsare vill läsa och köpa. För att skriva bra texter kräver man gott innehåll som får någon att stanna kvar och läsa mer. Kanske du till och med kan skriva så att du får en växande skara av läsare som följer din blogg.

Skriver du för andra bör du ha ett gott samarbete och förståelse för verksamheten och jobba nära personalen. Innehållet i sig kanske inte alltid är det viktigaste men att fånga läsaren att återkomma.

Fånga läsaren att återkomma

Många bra bloggar skapar innehåll som gör att läsaren har nytta av det som publiceras. Det kan vara ett byggföretag som skriver om hur deras produkter används eller en matvarukedja som ger tips om hur du ska laga mat på deras produkter och köpa deras ingredienser. Jag har själv kunder där jag skriver för deras kunder att skapa fler besökare och det är ofta annorlunda att skriva för andra. Mitt innehåll bygger mycket på att jag har jobbat i den digitala branschen i över 20 år och kan se tekniska lösningar i det kreativa där färgen på en knapp är fel för att besökaren ska klicka. Tillgängligheten i en gammal webbplats inte är god nog eller att de sociala kanalerna inte är skapade eller jobbar för att landa nya besökare till webbplatsen.

Jag kan se brister i varje webbplats som jag besökare och det är så enkla saker att ett otränat öga bara ser att det är snyggt. Inte funktionellt eller anpassat för olika besökare men snyggt. Då jag jobbar med hela koncept och skriver som content marketing manager för flera andra företag är det roligt att reflektera över den kunskap man fått genom åren och faktiskt gör att jag kanske har en del kunskap jag kan dela med mig av.

Saknar du någonting i posten återkommer du kanske med något jag kan förklara tydligare och beskriva i detalj. Gör gärna en kommentar i så fall.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *