Storytelling för din webbplats

Home / Storytelling / Storytelling för din webbplats

Det finns enormt många olika sätt att marknadsföra en webbplats idag och storytelling är en metod. Att skapa innehåll och berättelser för dina produkter i din webbplats är såklart bland det viktigaste du måste göra för att attrahera läsaren. Med sociala medier är det enkelt att sprida information och dela berättelser man tycker är bra.

Övertyga kunden med storytelling

När du spenderar och investerar i ditt innhåll kan du skapa innehåll som attrahera rätt kund. Du får på det sättet även bättre statistik vilket påverkar sökmotorerna och du får därigenom an bättre ranking. Fördelarna med storytelling är att du själv bestämmer i ditt eget innehåll vad du vill stå för och sälja. Dina produkter eller tjänster är ju det du tjänar pengar på och kommer vilja göra så bra som möjligt. Storytelling är såklart ett amerikanskt ord som antagit av marknadsförare världen över.

Skapa en historia om produkten

När du ska sälja någonting är det bra att du bygger en historia bakom produkten, företaget och bygger förtroende till din köpare. Egentligen handlar det också om att du tryggar ditt varumärke och sätter dit värde på prov. Såklart ligger det mycket analys och statistik i det värde man bygger och allting går att möta för att anpassa företagets erbjudande till kunden.

Tänker du efter så är det företagen som följer, förutser och skapar rätt erbjudande för kunden. Du kan säkert se relation till att kunden anpassar sig till erbjudandet men i regel är det upp till betraktaren att anpassa budskapet och strategin.

Storytelling har blivit ett modeord inom internetmarknadsföring. Egentligen handlar det om en gammal tradition av att berätta med ord, bilder, symboler och känslor. Tekniken är lika gammal som mänskligheten, i och med att det går tillbaka till rötterna inom kommunikation.

Förstärk budskapet med en berättelse

Arbetet med storytelling mynnar ut i en emotionell affärsplan, som utifrån mjuka värden visar vägen för berättelsen om ett varumärke. När det är klart faller övriga bitar på plats. Inredningen blir självklar, liksom marknadsföring, grafisk formgivning och övriga detaljer. Även personalens beteende och attityd växer fram ur manuset. Storytelling har historiskt sett främst använts inom hotell-, restaurang- och destinationsbranschen, men numera används tekniken av alla företag som anser sig tillhöra upplevelseindustrin.

Har du något att berätta och önskar en storyteller hör du av dig till en copywriter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *